طراحی سایت و سئو بهینه سازی سورنا

دلیل شنیدن صدا از ترمز خودرو (صدای تق تق، جیر جیر، خِر خِر یا سوت کشیدن)

8/آبان/1399 مکانیک خودت باش بدون دیدگاه

دلیل شنیدن صدا از ترمز خودرو

اشتباه نکنید! هر صدایی که ترمز خودرو ایجاد می کند، لزوما یک نشانه بد و یا دلیلی بر خرابی ترمز نیست. برخی از این صدا ها صرفا نشان دهنده عملکرد ترمز خودرو در شرایط خاص است. بسته به شرایطی که خودرو تجربه می کند، ممکن است صدای ترمز متفاوت از قبل شنیده شود و یا صداهای دیگری نیز از چرخ ها به گوش برسد. با این حال این بدان معنی نیست که به تمامی صداهایی که از ترمز و یا سیستم خودرو به هنگام ترمز گیری شنیده می شود، بی توجه باشیم. در ادامه چند مورد از معمول ترین صداهایی که در هنگام ترمز گرفتن می شنویم، اشاره خواهیم داشت و به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

شنیدن صدا از ترمز خودرو

شنیدن صدا از ترمز خودرو بسته به نوع صدا، دلایل گوناگونی می تواند داشته باشد

شنیدن صدای تق تق در هنگام ترمز

اگر خودروی شما دارای ترمز های ضد قفل یا ABS است، این صدا در هنگام ترمزگیری های شدید معمولا شنیده می شود که نشان دهنده عملکرد صحیح ترمزهای خودروی شما می باشد. به این ترتیب اگر هنگام ترمزگیری های نسبتا شدید، احساس می کنید که پدال زیر پای شما تق تق یا خر خر می کند، نباید زیاد نگران آن باشید و شنیدن صدا از ترمز خودرو در این شرایط، کاملا طبیعی است.

اما اگر خودروی شما دارای ترمزهای ABS نیست و یا مطمئن هستید که این صدا مربوط به ترمز ضد قفل نیست، پس احتمال می رود که این صدا مربوط به عدم عملکرد صحیح یکی از قسمت های ترمز باشد. معمولا شایع ترین دلایل شنیدن این صدا از ترمز موارد زیر می باشد:

  • ایجاد اشکال مثل شکستگی یا خوردگی دیسک های ترمز
  • شکستگی یا خشکی کمک فنر ها
  • شل بودن و ایجاد لقی در لنت ها

ترمز ABS

در ترمزهای ABS در هنگام ترمزگیری شدید، سیستم ضد قفل وارد مدار شده و موجب شنیده شدن صدای تق تق از ترمز می گردد که کاملا طبیعی است.

شنیدن صدای سوت از ترمزها

تمام شدن لنت ها یکی از مهمترین دلایل شنیدن صدا از ترمز خودرو می باشد که به صورت سوت یا خر خر شنیده می شود. لنت ترمز اگر تمام شود، در نتیجه در هنگام ترمزگیری، قطعه فلزی لنت به دیسک ها فشار می آورد تا دیسک ها را از حرکت باز دارد. تولید این صدا معمولا به این دلیل است و در صورتی که به آن بی اهمیت باشید در آینده موجب از بین رفتن و تمام شدن دیسک های ترمز نیز خواهد شد. البته دلایل دیگری نیز برای شیندین این صدا از ترمز وجود دارد که شایع ترین آن ها عبارتند از:

  • تمام شدن لنت ها
  • کیفیت بد لنت ها که در هنگام اصطکاک با دیسک تولید صدا می کنند
  • ایجاد خط در دیسک های ترمز
  • داغ شدن بیش از حد دیسک و لنت
  • لبه دار شدن دیسک

تمام شدن لنت ها

تمام شدن لنت ها موجب سائیده شدن فلز دیسک با فلز لنت و شنیدن صدا از ترمز می گردد.

شنیده شدن صدای خرخر در هنگام ترمز

اگر صدایی که از چرخ ها در هنگام ترمز گرفتن می شنوید صدایی خرخر مانند است، احتمالا این مشکل نیز مربوط به لنت های ترمز می باشد. اما شایع ترین دلایل شنیدن صدا از ترمز به این صورت، در زیر آمده اند:

  • تمام شدن یا بی کیفیت بودن لنت های ترمز
  • شکستگی یا خرابی پلوس
  • شکستگی در دیسک ترمز

دیسک معیوب

دیسک معیوب می تواند موجب ایجاد صدا در هنگام ترمزگیری شود.

برچسب ها: صدا تق تق ترمز خودرو لنت عیب یابی ترمز



دیدگاه
دیدگاه شما :