طراحی سایت و سئو بهینه سازی سورنا

عیب یابی بخاری و علت گرمای کم بخاری ماشین در زمستان

2/آذر/1399 مکانیک خودت باش بدون دیدگاه

بخاری ماشین هم به مانند کولر کاربرد زیادی دارد و تقریبا نزدیک به نیمی از سال مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو عیب یابی بخاری ماشین هم از اهمیت بالایی برخوردار است. یعنی از اوایل پاییز تا اوایل فروردین ماه سال بعد مورد استفاده قرار می گیرد. از همین رو چک کردن بخاری و عیب یابی آن بسیار پر اهمیت است. به طور معمول زمانی که می خواهیم از بخاری ماشین برای گرم کردن فضای داخل کابین استفاده نماییم، حداقل 2-3 دقیقه باید صبر کنیم تا موتور خودرو و آب رادیاتور به دمای بالا برسد. اما گاها دیده شده حتی بعد از یک ساعت روشن بودن موتور خودرو، بخاری ماشین گرمای کمی را به فضای کابین منتقل می کند. در این مطلب می خواهیم علت گرمای کم بخاری ماشین را بررسی نماییم.

علت گرمای کم بخاری ماشین چیست؟

گرم نکردن یا گرمای کم بخاری خودرو می تواند علت یا علل مختلفی داشته باشد. اما به طور معمول، یکی از عوامل زیر علت گرم نکردن بخاری ماشین محسوب می شود.
1- اولین علت گرم نکردن بخاری ماشین، باز بودن ترموستات خودرو است که منجر به پایین ماندن درمای آب و گرمای کم بخاری ماشین می شود. اگر ترموستات خودرو خراب باشد، خودرو در زمانی که درجا کار می کند و در ترافیک که آمپر بالا می رود گرمای لازم را به کابین انتقال می دهد، ولی به محض رانندگی در بزرگراه ها و سرعت بالا، دمای آب پایین آمده و گرمای بخاری هم کم می شود.
2- کم بودن ضد یخ یا پایین بودن سطح مایع سیستم خنک کننده منجر به کم شدن گرمای بخاری خواهد شد. همانطور که در مطالب قبلی گفتیم، بخاری ماشین گرمایش را از چرخش آب رادیاتور دریافت می کند و زمانی که سطح این آب یا همان مایع خنک کننده کاهش یابد، میزان آب کمتری در رادیاتور بخاری به چرخش درمی آیند و منجر به کم شدن گرمای بخاری ماشین خواهد شد. در این موارد معمولا گرمای دریچه های بخاری با هم فرق می کنند.
3- دیگر علت گرمای کم بخاری ماشین را می توان به جرم گرفتن و خوردگی پروانه های واترپمپ اختصاص داد. در این مواقع در دور آرام، بخاری ماشین سرد یا ولرم می شود. در برخی از خودروها، واترپمپ را به وسیله یک واشر روی سیلندر یا سینی جلوی موتور می بندند و در این موارد و در صورت قطور بودن واشر، جریان آب به سمت بخاری ماشین کاهش خواهد یافت.

علت گرمای کم بخاری ماشین

جرم گرفتن واتر پمپ یکی از دلایل گرمای کم بخاری ماشین

4- یکی دیگر از پراهمیت ترین علل گرمای کم بخاری و باد سرد آن، ایراد داشتن دریچه های بخاری است. بعضا دیده شده به دلیل خراب شدن خار دریچه هوا، هوای سرد وارد این لوله ها شده و به داخل کابین منتقل می شود.

برچسب ها: عیب یابی بخاری و علت گرمای کم بخاری ماشین در زمستان



دیدگاه
دیدگاه شما :