طراحی سایت و سئو بهینه سازی سورنا

زمان تعویض تسمه تایم

25/آبان/1399 مکانیک خودت باش بدون دیدگاه

زمان تعویض تسمه تایم

تسمه تایم تسمه ای است که کار آن هماهنگ کردن حرکت میل لنگ با میل سوپاپ می باشد. همچنین جایگیری دقیق تسمه تایم بسیار پراهمیت می باشد به طوری که اگر این قطعه به اندازه یک یا چند دندانه جابجا شود، این هماهنگی کاملا به هم ریخته و در کار موتور اختلال ایجاد می شود. اما زمانی که علائمی غیر معمول در خودرو و در زمان راننگی مشاهده شود به این معنی است که زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده است. البته این به آن شرط است که نزدیک به همان میزان مسافتی که سازنده خودرو برای تعویض تسمه تایم مشخص کرده را طی کرده باشد. مثلا اگر تنها 2-3 هزار کیلومتر پس از تعویض تسمه تایم رانندگی کرده باشید، بعید است که زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده باشد. با این حال یک سری از نشانه هایی هستند که می توان با توجه به آنها، متوجه فرا رسیدن زمان تعویض تسمه تایم شد. توجه داشته باشید که بررسی تسمه تایم خودرو را باید جزئی از سرویس دوره ای خودرو قرار دهید و هر از گاهی وضعیت این قطعه پر اهمیت خودرو را بررسی نمایید.

زمان تعویض تسمه تایم

زمان تعویض تسمه تایم

نشانه های خرابی تسمه تایم

در واقع در جواب این سوال که چه زمانی باید تسمه تایم خودرو را تعویض نمود باید به این نکته توجه داشت که هر مشکلی یک سری علائمی دارد و قطعا خرابی تسمه تایم هم علائمی را بروز می دهد. در ادامه علائم خرابی تسمه تایم را بررسی می نماییم.

اختلال در عملکرد دور موتور

اگر در زمان رانندگی دیدید که دور موتور خودروتان به 2 تا 4 هزار رسیده است بدانید که موتور خودرو از حالت منظم خارج شده است و فورا باید تسمه تایم را چک نمایید. اگر تسمه تایم خودرو شل شده باشد شروع به لغزش می کند و همین لغزش تسمه تایم باعث می شود که دور موتور خودرو در حین شتاب گرفتن افزایش غیر عادی پیدا کند. همچنین می تواند نشان دهنده از بین رفتن دندانه های تسمه تایم باشد.

از بین رفتن دندانه های تسمه تایم

طبیعی است که تسمه تایم ها پس کارکرد زیاد دچار فرسایش شوند و دندانه ها خورده شوند. در عین حال معمولا توصیه می شود هر 60 هزار کیلومتر، تسمه تایم خودرو تعویض شود. البته این عدد برای وسایل نقلیه مختلف متفاوت می باشد و می تواند تا 100 هزار کیلومتر هم افزایش یابد. به همین دلیل توصیه می شود که در زمان خرید یک خودرو، دفترچه راهنمای آن به طور دقیق خوانده شود.

اختلال در استارت و حرکت خودرو

تسمه تایم از مهمترین قطعات موتور خودرو است و به شکلی کاملا دقیق طراحی شده است. به همین دلیل همواره باید تنظیم باشد و به شکل منظم کار کند و به ازای هر بار چرخش بادامک، میل لنگ دقیقا 2 بار بچرخد. دریچه های ورودی و خروجی گاز با چرخیدن میل بادامک باز و بسته می شوند. این دریچه ها باید دقیقا متناسب با حرکت پیستون ها باز و بسته شوند. به همین دلیل اگر این زمانبندی مختل شود، سایر قسمت های موتور خودرو هم با مشکلات زیادی روبرو می شوند. این مشکل می تواند باعث خرابی استارت شود و خودرو استارت نخورد.

مشکلات اگزوز خودرو

باید به دود خروجی از اگزوز همواره توجه داشت. دود اگزوز می تواند به رنگ های سیاه، آبی و یا سفید باشد که هر کدام نشانگر مشکلاتی هستند. در مطالب پیشین با دلایل دود سیاه اگزوز آشنا شدیم. در کل اگر اگزوز دودی بیش از حد و غیر عادی ایجاد کند می تواند از دلایل خرابی تسمه تایم باشد. دلیل آن هم این است که موتور در این حالت باید فشار بیشتری را به قطعات خودرو وارد نماید و همین موضوع منجر به خروج دود بیشتر از اگزوز می شود.

به طور کلی همواره توصیه شده است تا در ابتدا دفترچه راهنمای خودرو مطالعه شود ( زیرا مثلا زمان تعویض تسمه تایم تیبا با زمان تعویض تسمه تایم رانا متفاوت می باشد)و برای تشخیص فرا رسیدن زمان تعویض تسمه تایم موارد بالا بررسی شوند.

برچسب ها: زمان تعویض تسمه تایم



دیدگاه
دیدگاه شما :