طراحی سایت و سئو بهینه سازی سورنا

دینام ماشین و علائم خرابی آن

2/آذر/1399 مکانیک خودت باش بدون دیدگاه

دینام ماشین چیست؟

وظیفه اصلی دینام خودرو ، شارژ مجدد باطری است. یک باطری ماشین در طول روشن بودن خودرو به طور خودکار برق را با تمام اجزای الکتریکی و الکترونیکی خودرو منتقل می کند. اما باطری خودرو به تنهایی توان انتقال این مقدار انرژی الکتریکی را به اجزای خودرو ندارد. اما دینام ماشین مدام و در حین روشن بودن موتور ماشین برق تولید می کند و این برق را در اختیار باطری قرار می دهد. به طور کلی باید گفت وظیفه دینام تولید برق و ذخیره برق در باطری ماشین می باشد. پس فهمیدیم که در صورت خرابی دینام ماشین ، در مدت کوتاهی باطری ماشین خالی می شود. به طور خلاصه باید گفت وظیفه باطری تنها تهیه برق برای استارت زدن خودرو و در مواقع روشن نبودن موتور می باشد و انتقال برق به نقاط مختلف در زمان روشن بودن موتور توسط دینام ماشین انجام می شود.

علائم خرابی دینام خودرو کدامند؟

خراب شدن دینام خودرو علائمی دارد کا می خواهیم به مهمترین انها بپردازیم. اولین علامت خرابی دینام ماشین ، چراغ هشدار است. در خیلی از خودروها چراغ هشداری برای آگاه ساختن از وضعیت دینام و باطری ماشین وجود دارد. این چراغ در کنار صفحه کیلومتر ماشین جای دارد. به طور معمول در زمان استارت زدن خودرو ، این چراغ روشن می شود و سپس خاموش می شود و اما اگر پس از استارت زدن و روشن شدن خودرو، این چراغ همچنان روشن بود به این معناست که بطری یا دینام ماشین به مشکل خورده است و خراب شده است. برای پیدا کردن این چراغ می توانید از دفترچه راهنمای خودرو کمک بگیرید.

دینام ماشین

دینام و تسمه دینام

از دیگر روش های آگاهی از وضعیت دینام خودرو، انجام تست بار است. این تست نیاز به تعویض دینام را مشخص خواهد نمود. برای انجام این تست کافیست چراغ های بزرگ خودرو را روشن کنید و استارت بزنید؛ در عین حال به میزان روشنایی چراغ ها توجه داشته باشید و اگر تفاوتی در میزان روشنایی چراغ ها به وجود نیامد احتمالا دینام ماشین سالم است. اما اگر هنگمی که استارت زدیم، نور چراغها کم شد به این معناست که انرژی را صرفا از باطری می گیرد و دینام خراب است.
روش دیگر تست خرابی دینام انجام تست ولت متر است. برای این کار باید از یک ولت متر ویژه مدل خاص ماشین و با توجه به دستورالعمل های شرکت سازنده استفاده کنید. توجه کنید که در زمان خاموش بودن ماشین عدد نشان داده شده توسط ولت متر باید 12 ولت را نشان دهد. و سپس خودرو را روشن کنید و تمام وسایل برقی جانبی را خاموش کنید. در این زمان ولت متر باید بین 14 تا 14.4 باشد. و در اخرین مرحله، تمام وسایل برقی جانبی را روشن کنید و اگر ولت متر در این حالت عدد 13 را نشان دهد به این معناست که سیستم شارژ و دینام ماشین سالم است. و اگر اعداد نشان داده شده از این میزان کمتر بود یعنی باید دینام خودرو را چک کنید.

از علائم دیگر خرابی دینام خودرو می توان به دیر روشن شدن خودرو در زمان استارت زدن، کم نور بودن چراغ های داخل خودرو اشاره کرد. در زمانی که سیستم های برقی به درستی کار نکنند و اگر باتری را تازه عوض کرده اید اما مدام شارژ خالی می کند باید دینام ماشین را هم تعویض نمایید.

چند روش برای پیشگیری از خرابی دینام :

  1. استفاده از باطری با ظرفیت بیشتر
  2. نگه داشتن دور موتور روی 2000 در زمان توقف و به وسیله گاز دادن
  3. قرار دادن دور فن کولر در پایین درجه ممکن
  4. بررسی وضعیت تسمه دینام از نظر شل بودن
  5. خودداری از روشن نمودن چراغ ها در زمان های غیر ضروری( زمان توقف )
برچسب ها: دینام ماشین و علائم خرابی آن



دیدگاه
دیدگاه شما :