طراحی سایت و سئو بهینه سازی سورنا

دیسپنسر جایگاه سوخت

26/تیر/1398 مقالات بدون دیدگاه

دیسپنسر جایگاه سوخت : یک دیسپنسر دستگاهی است که سوخت مایع یا گازی (مانند بنزین و گاز طبیعی) شکل را توزیع و تحویل میدهد، و همزمان با آن حجم و قیمت سوخت تحویلی را نیز اندازگیری میکند . در بین عموم بعضا دیسپنسرهای سوخت را با نام پمپ یا تلمبه میشناسند. هرچند در مواردی که این دستگاه ها وظیفه مکش سوخت را داشته باشند واحد پمپ در داخل دیسپنسر قرار میگیرد و این نام ها با عملکرد دستگاه هماهنگی دارد، ولی با توجه به عمومیت یافتن استفاده از پمپ های شناور در جایگاه های جدید واحد پمپاژ بر روی مخازن و خارج از دیسپنسرها قرار گرفته اند، و دیسپنسرها تنها دارای مکانیزم های اندازگیری حجم مایعات بصورت الکترونیکی و یا مکانیکی میباشند.

تاریخچه دیسپنسر جایگاه سوخت

اولین دیسپنسر به معنای واقعی کلمه یک پمپ نیز بود. این دستگاه اولین بار در سال 1885 در ایندیانا توسط فردی با نام بوزر اختراع و فروخته شد. این دستگاه برای استفاده اتومبیل ها ساخته نشده بود، چراکه در آن زمان هنوز اتومبیلی نیز وجود نداشت. بلکه از این دستگاه برای تغذیه اجاق ها و چراغ های نفتی استفاده می شد. بعدها وی با بهبود ایمنی دستگاه و اضافه کردن شلنگ به آن، دستگاه را برای سوختگیری اتومبیل ها تغییر داد. به این ترتیب حتی امروزه پمپ های عمودی سوختگیری در جایگاه ها را در کشورهایی مانند استرالیا، و یا تانکرهای سوخت رسانی هواپیماها را بوزر میگویند.

دیسپنسرهای اولیه شامل یک مخزن شیشه ای مدرج در بالای دستگاه بود که بوسیله یک پمپ تا حجم دلخواه پر می شد، سپس پمپ خاموش شده و سوخت را به سمت باک رها میکردند. با پیشرفت در تکنولوژی اندازه گیری حجم مایعات، دستگاهی به نام میتر به این منظور معرفی شد. با وجود دقت این دستگاه ها، در بالای دستگاه، توربینی شیشه ای نصب شده بود تا اطمینان لازم به خریدار برای تحویل سوخت داده شود

خرید دیسپنسر جایگاه سوخت

طراحی دیسپنسر به چه شکل می باشد؟

دیسپنسرهای امروزی از دو بخش ساخته می گردند. بخش اول واحدی الکترونیکی در بالای دستگاه میباشد، که شامل بردها و مدارهایی برای کنترل عملیات دستگاه، ارسال اطلاعات بر روی صفحه نمایشگر، برقراری ارتباط با برد شناور و سامانه هوشمند است. بخش دوم قسمت هیدرولیکی دستگاه میباشد که در یک دیسپنسر شامل میتر، شماره اندازهای مکانیکی و الکترونیکی و شیربرقی میباشد که وظیفه کنترل فیزیکی جریان سوخت را بر عهده دارند. لازم به ذکر است استفاده از شناور در مخازن به جای پمپ مکنده در دیسپنسر منجر به کنترل پدیده کاویتاسون در شرایطی است که با دمای بالای هوا و ارسال سوخت گرم مواجه میباشیم.

عمده تفاوت موجود در بین پمپ های امروزی جدا از کیفیت و منابع خرید قطعات جایگاه سوخت ، در شکل ظاهر آنها، تعداد نازل دستگاه و تعداد محصول قابل عرضه توسط هر دستگاه، و وجود مانیتورهای تبلیغاتی آنها میباشد. البته شایان ذکر است در بین کشورها شکل دیسپنسرها در ژاپن متفاوت از سایر نقاط جهان میباشد. زیرا که در این کشور دیسپنسرها بصورت سقفی و آویز میباشند.

دبی جریان نازل ها به طور عموم بالای 40 لیتر بر دقیقه بوده و این دبی برای نازل های گازوئیلی بالاتر میباشد. در ایران این دبی برای بنزین در حدود 45 لیتر بر دقیقه، در امریکا 38 لیتر بر دقیقه میباشد

کاربرد نازل در دیسپنسر

نازل ها از طریق شلنگ هایی با طول معمولا 4 متری بسته به طراحی دستگاه به دیسپنسر وصل می گردند. شلنگ های استاندارد در برابر پارگی، شرایط جوی، فشار و عبور مقاوم بوده و مسلح به یک تا دو لایه سیم داخلی میباشند. بسته به طراحی اتصال شلنگ به دستگاه بوسیله یک شیر گسیختگی بوده که در صورت کنده شدن شلنگ از دستگاه بر اثر کشیدگی جریان سوخت از محل شیر قطع گردد.

رنگ نازل ها بر اساس نوع و گرید محصول کدبندی شده ولی این رنگ ها استاندارد جهانی نبوده و بسته به هر کشور و یا کمپانی تغییر می کند. به عنوان مثال در انگلستان نازل و شلنگ گازوئیل مشکی بوده و رنگ سبز برای بنزین بدون سرب استفاده میشود، در امریکا رنگ سبز برای گازوئیل استفاده می شود و در ایران برای بنزین سوپر، و نازل گازوئیل با رنگ زرد مشخص میشود.

انداره لوله ی نازل ها بسته به نوع محصول متفاوت میباشد. این اختلاف به جهت عدم اشتباه در سوخت گیری استاندارد شده است، به عنوان مثال لوله های نازل های گازوئیل بزرگتر از نازل های بنزینی بوده بطوری که امکان ورود این نازل ها به دهانه باک اتومبیل های بنزینی میسر نمیباشد

دیسپنسر جایگاه سوخت . خرید جایگاه سوخت

کاربرد میتر در دیسپنسر

میترهای دیسپنسرهای امروزی بطور معمول دستگاه هایی 4 پیستونه میباشند. حجم هر کدام از این پیستون ها مقداری مشخص میباشد که با فشار موجود توسط پمپ باعث گردش یک میل لنگ خواند شد. به این ترتیب این میللنگ در هر چرخش خود حجم مشخصی از مایع را از خود عبور داده که شمارش تعداد چرخش های میل لنگ توسط یک شمارنده الکترونیکی مبنای محاسبات حجم سوخت تحویلی می باشد.

مهم ترین نکات در انتخاب دیسپنسر پمپ بنزین و تلمبه سوخت

مهم ترین ویژگی در انتخاب داشتن تاییده دستگاه از شرکت ملی پخش فرآورده نفت ایران می باشد.
کیفیت تجهیزات مورد استفاده در دستگاه مثلا ( میتر ، پالسر، شیر برقی، بردو...)
خدمات پس از فروش و گارانتی هر محصول باید دارای تعهد جهت انجام خدمات پس از فروش و گارانتی متعارف باشد.

قیمت تجهیزات جانبی دیسپنسر

یک دستگاه دیسپنسر با توجه به ماهیت خود دستگاه باید قیمت متعارف و مقبولی داشته باشد چرا که این تجهیزات فقط یک تجهیز توزیع گرمی باشد و در بودجه ساخت و باسازی جایگاه باید به این نکته توجه نمود که قیمت دستگاه دیسپنسر متناسب با کارکرد و ماهیت باشد و از صرف هزینه های بی خودی اجتناب گردد.

اجزای تشکیل دهنده دیسپنسر

پالسر دیسپنسر
فیلتر دیسپنسر
نمایشگر دیسپنسر
برچسب ها: اجزای تشکیل دهنده دیسپنسر نازل دیسپنسر خرید نازل دیسپنسر خرید مین برد دیسپنسر مین برد دیسپنسر خرید نمایشگر دیسپنسر خرید فیلتر دیسپنسر خرید شیر برقی دیسپنسر خرید پالسر دیسپنسر قیمت دیسپنسر خرید دیسپنسر قیمت دستگاه دیسپنسر میتر دیسپنسر خرید میتر دیسپنسر انتخاب دیسپنسر پمپ بنزین و تلمبه سوخت تجهیزات جانبی دیسپنسر قیمت تجهیزات جانبی دیسپنسر کاربرد نازل در دیسپنسر کاربرد میتر در دیسپنسر میتر در دیسپنسر خرید قطعات جایگاه سوخت تاریخچه دیسپنسر جایگاه سوخت طراحی دیسپنسر دیسپنسر جایگاه سوخت خرید قطعات پمپ بنزین



دیدگاه
دیدگاه شما :