طراحی سایت و سئو بهینه سازی سورنا

دلایل صدای غیر عادی موتور خودرو

2/آذر/1399 مکانیک خودت باش بدون دیدگاه

دلایل صدای غیر عادی موتور خودرو

صداهایی در برخی اوقات از سمت موتور ماشین به گوش می رسد که به معنای صدای اضافه بوده و لازم است تا فورا به عیب یابی صدا بپردازیم. این صداها معمولا از سمت موتور خودرو است که مهمترین بخش یک خودرو محسوب می شود و قطعا اگر به خوبی مورد بازدید قرار نگیرد می تواند صدماتی را وارد نماید.

صدای غیرعادی ناشی از سوپاپ خودرو

دلایل صدای غیر عادی موتور خودرو به دو دلیل می تواند از سمت سوپاپ ها باشد. یکی به دلیل کمبود روغن موتور و دیگری به دلیل سفت شدن فیلتر می باشد. این صدا با یک نظم دقیق به مانند تیک تاک ساعت است و از بالای موتور می توان صدای آن را به وضوح شنید. معمولا به دلیل ایراد در قسمت روانکاری که خود به دلایل کمبود روغن یا کیفیت پایین روغن می باشد است. و سفت بودن فیلتر و لق شدن سوپاپ ها هم از دلایل این صدای غیر عادی می تواند باشد.

صدای ناشی از یاتاقان زدن موتور

این صدا معمولا به شکلی بلند و واضح از زیر موتور شنیده می شود و با توجه به میزان خرابی یاتاقان می تواند متغییر باشد. یاتاقان زدن خودرو همانطور که در مطالب پیشین گفتیم می تواند بر اثر ایراد در روانکاری خودرو باشد. و این امر که معمولا به دلیل کمبود روغن است. برای عیب یابی این امر، موتور خودرو باید از قسمت زیرین باز شود و وضعیت یاتاقان ها و میل لنگ بررسی شود.

تنفس بد خودرو

مشکل واشرهای اگزوز

در اتصالات فلز به فلز در موتور خودرو واشرهایی استفاده می شود تا جلوی نشتی گرفته شده و به خوبی آب بندی انجام شود. از همین رو اگر واشر گلویی اگزوز خراب شود یک صدای ویزویز از این قسمت به گوش می رسد. و همچنین ممکن است یک صدای تاپ تاپ از همین قسمت به گوش برسد. همچنین اگر واشر جانبی اگزوز دچار خرابی و نشت شود یک صدای تاپ تاپ در زمان بالا رفتن دور موتور به گوش خواهد رسید. همچنین در خودروهای انژکتوری واشری به نام منوفیلد وجود دارد که در صورت خرابی می تواند منجر به نوسان دور موتور شود به مانند خرابی استپر موتور و از همین رو صدای نشتی هوا از این قسمت به گوش خواهد رسید.

جسم خارجی در سیلندرها

در صورت قرار داشتن یک جسم خارجی درون سیلندرها یک صدای کاملا واضح به گوش می رسد. این اجسام خارجی در زمان تعویض شمع ها و باز کردن ورودی هوای موتور، ممکن است که به داخل سیلندرها برود و تنها از طریق باز کردن سرسیلندرها می توان آن جسم را خارج نمود.

یکی دیگر از دلایل صدای غیر عادی موتور خودرو خراب شدن زنجیر تایم می باشد. همانطور که در مطالب پیشین گفتیم در برخی از خودروها از تسمه تایم و در برخی از موتورها از زنجیر تایم استفاده می شود. . ااگر زنجیرتایم شل شود صدایی به مانند صدای فیلرها به گوش خواهد رسید و توسط یک مکانیک ماهر به راحتی تشخیص داده می شود. برای حذف این صدا باید این قطعه تعمیر یا تعویض شود.

خرابی دسته موتورها

دسته موتور اصولا به دلیل داشتن یک قطعه لاستیکی قسمت هایی از موتور مانند گیربکس را در جای خود نگه می دارد. و همچنین از لرزش و انتقال آنها و همچنین ارتعاشات انها جلوگیری می کند. اگر بخش لاستیکی دسته موتورها خراب شود منجر به ارتعاشات غیر قابل کنترلی خواهد شد که موتور را به لرزش در می آورد و برای حذف این صدا باید دسته موتورها تعمیر یا تعویض شوند.

قطعه دیگری در موتور خودرو به نام گژنپین وجود دارد و در صورت لق بودن ان، صداهایی ممکن است به گوش برسد. تنها راه حل این مشکل هم باز کردن موتور خودرو می باشد که پس از ان باید گژنپین معیوب، تعویض شود.

ضربه به موتور خودرو

زمانی که قبل از بالا آمدن پیستون جرقه زده شود، در اثر نیروی بسیار زیاد انفجار پیستون دچار ضربه شدید و اضافه می شود و این زمانبندی مختل شده می تواند صدای زیادی را ایجاد نماید. این مشکل به سرعت باید عیب یابی شود زیرا می تواند منجر به صدمات زیادی به موتور خودرو شود. تایم بندی اشتباه حرکات پیستون ها و تنظیم نبودن زمان جرقه می تواند منجر به ضربه در موتور و ایجاد صدا شود. اگر جرقه قبل از بالا رفتن پیستون زده شود، پیستون با نیروی زیاد انفجار مواجه می شود و این امر منجر به ایجاد صدای زیادی در موتور خودرو می شود.
همچنین در برخی از مواقع، سوختن واشر سرسیلندر در مابین دو سیلندر باعث می شود تا کمپرس یک سیلندر به خانه بغلی سرایت کند و در عین کاهش قدرت موتور، مشکلات دیگری ایجاد نماید. این صدا توسط مکانیک های ماهر و با تعویض واشر سرسیلند انجام می پذیرد.

برچسب ها: دلایل صدای غیر عادی موتور خودرو



دیدگاه
دیدگاه شما :