طراحی سایت و سئو بهینه سازی سورنا

تاریخچه جایگاه سوخت

26/مرداد/1399 مقالات بدون دیدگاه

پمپ بنزین یا جایگاه سوخت محلی است که سوخت و روان‌سازها را برای خودروها عرضه می‌کند. در کشورها و زبان‌های مختلف به اسامی گوناگون مثل پمپ بنزین، پمپ گاز، ایستگاه گاز یا ایستگاه سرویس نامیده می‌شود. عرضه بنزین را در ابتدا داروخانه‌ها بعهده داشتند و برای اولین بار خانم بنز در سال ۱۸۸۸ از اولین فروشنده بنزین که داروخانه‌ای در ویزلخ بود باک اتوموبیل خود را پر کرد. اولین جایگاه سوخت در جهان در ۱۹۰۵ در سنت لوئیس میزوری ساخته شد. بیشترین محصول عرضه شده در جایگاه سوخت، بنزین است ولی بتدریج سوخت‌های دیگر مثل نفت چراغ، سوخت دیزل، سی‌ان‌جی، هیدروژن فشرده، هیدروژن مایع، سوخت اتانول و انرژی برقی نیز اضافه شده‌است.

سازه اکثر جایگاه‌ها شبیه به هم است و معمولاً مخزن در زیر زمین قرار دارد و سوخت به دستگاه تحویل دهنده پمپ می‌شود، مخزن به وسیلهٔ کامیون باری مخزنی پُر می‌گردد. بعضی جایگاه‌ها بنا به اقتضای کاربرد آن در بنادر ساخته شده‌اند که از آن‌ها برای سوخت رسانی به قایق‌های موتوری استفاده می‌شود.

بسیاری از جایگاه‌ها علاوه بر عرضه سوخت، به خدمات دیگری هم می‌پردازند. خدمات فنی اتومبیل و عرضه روان‌سازها و ایجاد دکه و فروشگاه و رستوران از خدمات دیگر بعضی از جایگاه‌های سوخت هستند. احداث جایگاه سوخت و خرید و فروش جایگاه سوخت از مشاغل پردرآمد محسوب می شوند.

جایگاه‌ سوخت در ایران

در ایران بنزین و گازوییل و گاز طبیعی با یارانه دولتی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد بنزینی که در آمریکا بیشتر از ۲ دلار در هرلیتر تقریباً ۲۵ هزار تومان عرضا می‌شود در سال ۱۳۹۸ در ایران لیتری سه هزار تومان و هر متر مکعب گاز طبیعی ۶۰۰ تومان و گازوییل ۳۰۰ تومان عرضه می‌شد که همین موضوع سبب قاچاق سوخت به کشورهای همسایه را فراهم می آورد با توجه به دوربين هاي متعدد در جايگاه و ذخيره سازي آنها به مدت دوماه و اكيپهاي بازرسي هيچ گونه قاچاق سيستماتيك توسط صاحب جايگاه امكان پذير نيست و حقوق كارگرها هم بايد طبق فرمول اداره كار به كارت كارگر واريز شود و در صورت شكايت كارگر اداره كار تا قرون آخر طلب كارگر را از جايگاه دار وصول ميكند.درسيستم جديد اداره كار تعهد گرفتن از كارگر مبني بر انكه حقوق خود را كامل گرفته هيچ جايي ندارد و ملاك پرداخت هاي الكترونيك به همراه سند مربوطه ميباشد

تعداد کل جایگاه‌های سوخت بنزین و سی ان جی در کشور را ۶ هزار و ۵۰۰ باب است و ۱۰۰ باب جایگاه تک سکوی CNG و سوخت مایع در تهران درحال احداث است.

برچسب ها: احداث پمپ بنزین احداث جایگاه سی ان جی قیمت جایگاه سوخت احداث جایگاه سوخت خرید و فروش جایگاه سوخت فروش جایگاه سوخت خرید جایگاه سوخت تاریخچه جایگاه سوخت خرید تجهیزات پمپ بنزین



دیدگاه
دیدگاه شما :