طراحی سایت و سئو بهینه سازی سورنا

تاریخچه احداث جایگاه CNG

27/مرداد/1399 مقالات بدون دیدگاه

تاریخچه احداث جایگاه CNG : گاز طبیعی فشرده شده نوعی سوخت فسیلی است که به عنوان جانشینی پاکیزه برای سایر سوختهای فسیلی در نظر گرفته می شود . گاز طبیعی فشرده شده (Compressed Natural Gas) نوعی سوخت فسیلی است که به عنوان جانشینی پاکیزه برای سایر سوختهای فسیلی در نظر گرفته می شود. CNG توسط فشردن گاز طبیعی (70 تا 98 درصد متان) بدست می آید و سپس در مخازن کروی بسیار سخت نگهداری و عرضه میشود. دلیل کروی بودن این مخزن ها تقسیم فشار گاز بطور مساوی بین دیواره های مخزن است. استفاده از این نوع سوخت در وسایل نقلیه عمومی در حال گسترش است و این مساله بدلیل تولید آلودگی کم CNG سوزها در برابر آلودگیهای محیطی و قیمت بالا سوختهای فسیلی دیگر(بنزین و گازوئیل) است.

جايگاه هاي سوختگيری CNG در جهان

دو شوک نفتي در سالهاي 1974 و 1979 و پيرو آن بروز محدوديتهاي ناشي از وابستگي به سوختهاي متکي بر نفت عامل اصلي رونق استفاده از گازطبيعي در کشورهاي مختلف بود. تا اواخر سال 1980، تعداد خودروهاي توليد شده توسط سازندگان خودروهاي گازسوز بسيار محدود بود، پس از آن انجمن انرژي جهان از سال 1995 در توکيو گازطبيعي را رسماً به عنوان سوخت جايگزين سوختهاي حمل و نقل اعلام کرد.

با توجه به مسائل زيست محيطي و آلودگي هوا برنامه هاي مربوط به گازسوز نمودن خودروها در سطح اروپا، آمريکا و ساير کشورهاي صنعتي به سرعت درحال گسترش مي باشد. در حال حاضر طبق آخرين آمار منتشره توسط انجمن بين المللي خودروهاي گاز سوز (IANGV) بيش از 5 ميليون خودرو با سوخت گازطبيعي در جهان درحال تردد مي باشند . تاريخچه استفاده از گازطبيعي در خودروها نشان مي دهد که ايتاليا اولين کشوري است که از سال 1910 به فکر استفاده از گازطبيعي فشرده بعنوان سوخت در خودرو افتاده و اکنون داراي بيش از 370000 خودروي گازطبيعي سوز و حدود 420 جايگاه CNG مي باشد. ساير کشورها نيز در اين زمينه فعاليت گسترده اي را آغاز نموده اند و تاکنون در رابطه با توسعه اين صنعت از رشد قابل توجهي برخوردار بوده اند.

چه کشورهایی از گاز طبیعی برای سوخت خودرو استفاده میکنند؟

کشورهاي کانادا، نيوزلند، ايتاليا، ژاپن، روسيه، آمريکا، آرژانتين، برزيل، ترکيه، آذربايجان، هلند، چين و ساير کشورها در اين زمينه تجربيات قابل قبولي دارند، بطوريکه حتي در روسيه و آمريکا و چند کشور ديگر استفاده از گازطبيعي فشرده در سوخت هواپيما دردست مطالعه است، در استراليا و کانادا نيز از اين سوخت براي محرکه کشتيها استفاده مي شود.

در حال حاضر چه تعداد خودرو از گاز CNG برای سوخت خودرو استفاده می کنند؟

در حال حاضر بيش از 5 ميليون خودرو با سوخت گاز طبيعي در جهان و بيش از 9000 جايگاه سوختگيري در سطح جهان موجود مي باشد. با توجه به مسائل آلودگي هوا و مسائل زيست محيطي برنامه هاي مربوط به گازسوز كردن خودروها در سطح اروپا، آمريكا و ساير كشورهاي صنعتي به سرعت در حال گسترش مي باشد. قسمت عمده اي از خودروهاي گاز طبيعي سوز به صورت دوگانه سوز مي باشند به طوري كه هم گاز طبيعي و هم بنزين مصرف می كنند، اين عمل توسط كليدي كه در خودروها تعبيه شده است انجام مي شود.

جايگاه CNG در ايران

سال 1356 :   طرح گازسوز كردن خودروها به صورت آزمايشي در شهر شيراز با تبديل 1200 دستگاه سواري به مرحله اجرا درآمد و دو ايستگاه سوختگيري براي سرويس دهي به اين خودروها احداث گرديد.

سال 1366 :   در شهرستان مشهد نيز، طرح مذكور به اجرا درآمد.

سال 1367 :   يك ايستگاه سوختگيري در مشهد ساخته شد.

سال 1374 :   دومين ايستگاه سوختگيري در مشهد ساخته شد.

سال 1379 :   وزارت نفت در راستاي اجراي سياستهاي راهبردي کشور در بخش انرژي و انجام وظايف محوله در چهارچوب قوانين بودجه سنواتي با هدف تحقق اهداف بلند مدت برنامه هاي اقتصادي کشور و برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي کشور، اقدام به تاسيس شركت بهينه سازي مصرف سوخت کشور کرد تا با متمرکز کردن فعاليتهاي خود در زمينه بهينه سازي مصرف انرژي تحولي اساسي را در ابعاد کمي و کيفي نحوه مصرف انرژي در کشور بوجود آورد. شركت بهينه سازي مصرف سوخت کشور بعد از بررسي و مطالعات گسترده در ارتباط با وضعيت مصرف انرژي در سيستم حمل و نقل کشور، به خاطر وفور منابع طبيعي گاز و همچنين کمبود درصد آلاينده هاي توليد شده در اثر سوخت گاز طبيعي، سياست جايگزيني خودروهاي گازسوز به جاي خودروهاي بنزيني و ديزلي را در دستور کار خود قرار داد.

سال 1381 :   فاز اول احداث جايگاه آغاز گرديد كه سه جايگاه نمونه (PILOT) به نامهاي تاکسيراني شهيد رجائي، تحقيقات موتور ايران خودرو و پارکينگ وزارت نفت با ظرفيت 80 متر مکعب در ساعت توسط شركت بهينه سازي مصرف سوخت راه اندازي گرديد که دو جايگاه اول از نوع سوختگيري آرام (SLOW FILL) و جايگاه سوم از نوع سوختگيري سريع (FAST FILL) ميباشد. همچنين 6 جايگاه در شهرهاي کرج (2)، مشهد (2)، شيراز(1) و لردگان(1) احداث گرديد.

سال 1382 :   عمليات اجراي احداث 180 جايگاه در 15 شهر ايران، توسط شركت بهينه سازي مصرف سوخت آغاز گرديد كه در شهرهاي تهران، مشهد، شيراز، اصفهان، تبريز، زنجان، قزوين، کاشان، رشت، قم، کرج و اراک و مسيرهاي تهران-مشهد، قم و کاشان-اصفهان راه اندازي شدند.

سال 1383 :   فاز دوم احداث جايگاه شامل احداث جمعا 510 ايستگاه در کل ايران مي باشد که تا کنون ادامه دارد.

مزایای مشارکت بخش خصوصی در احداث و خرید جایگاه سوخت CNG

  • كاهش سرمايه گذاري دولتي در بخش توزيع انرژي
  • جذب سرمايه هاي بخش خصوصي در جهت اهداف برنامه هاي توسعه كشور
  • اشتغال زائي بصورت بومي
  • ايجاد مشاركت مردمي در طرح احداث جايگاه هاي CNG با ايجاد حساسيت و آگاهي عمومي در بخش انرژي و توزيع آن
برچسب ها: فروش جایگاه پمپ بنزین فروش جایگاه سوخت فروش جایگاه سوخت CNG احداث جایگاه سوخت CNG خرید جایگاه سوخت CNG جايگاه CNG در ايران جايگاه سوخت CNG در جهان جايگاه سوختگيری CNG در جهان تاریخچه احداث جایگاه CNG جايگاه هاي سوختگيری CNG در جهان



دیدگاه
دیدگاه شما :