طراحی سایت و سئو بهینه سازی سورنا

آنچه باید دربارهٔ کارت سوخت هوشمند بدانیم

22/مرداد/1399 مقالات بدون دیدگاه

آنچه باید دربارهٔ کارت سوخت هوشمند بدانیم : همانطور که می دانید کارت سوخت یا همان کارت هوشمند سوخت که مدت‌ها بودکابردی نداشت و از آن استفاده نمی شد و به جمع کارت‌های الکترونیکی بی‌مصرف پیوسته بود، با اطلاعیهٔ اخیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ، مجددا در کانون توجه رسانه‌ها و مردم قرار گرفت. همهٔ صاحبان خودرو در 31 استان کشور، از سوم آذر 97 لغایت 24 آذر 97 فرصت داشتند تا نسبت به تهیهٔ کارت هوشمند سوخت اقدام و برای سوخت‌گیری ، از این کارت استفاده کنند. با توجه به استفاده مجدد این کارت هوشمند و بکارگیری آن لازم دانستیم تا آنچه باید دربارهٔ کارت سوخت هوشمند بدانیم را در یک مقاله برای شما جمع آوری کنیم که با مطالعه آن سطح آگاهی شما افزایش یابد پس تا انتها این مقاله همراه ما باشید.

آیا کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده اید و نمی دانید چکار کنید؟

اگر مالک خودرو یا موتورسیکلت هستید و کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده‌اید، باید یک کارت سوخت جدید بگیرید و برای دریافت کارت هوشمند المثنی درخواست بدهید. سوخت‌گیری از دی 97، صرفا با کارت هوشمند سوخت و در جایگاه‌های سراسر کشور امکان‌پذیر شد. قیمت بنزین در سال 98 براساس لایحهٔ بودجهٔ سال 98هیچ تغییری نکرده است.

آنچه باید دربارهٔ کارت سوخت هوشمند بدانیم . خرید جایگاه سوخت

مدارک لازم برای دریافت کارت هوشمند سوخت

طبق جدیدترین اصلاحیهٔ منتشرشده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال 97، برای دریافت کارت هوشمند سوخت، مدارک زیر باید توسط متقاضی ارائه شوند:

  • رونوشت شناسنامه و کارت ملی مالک یا وکیل ایشان
  • اصل و رونوشت کارت، سند یا بنچاق خودر
  • ارائه آدرس کامل پستی به‌همراه کدپستی ۱۰ رقمی و شمارهٔ ملی مالک
  • ارائه بیمه‌نامه خودرو یا موتورسیکل.

برای دریافت کارت سوخت المثنی، باید مبلغ 100 هزار ریال به حساب جام شرکت ملی پخش فرآرده‌های نفتی ایران در بانک ملت واریز شود. اگر وکیلی قصد دریافت کارت هوشمند سوخت از طرف مالک را داشته باشد، باید در وکالت‌نامه، دریافت کارت سوخت قید شده باشد. درگاه خدمات پلیس +10، شیوهٔ درخواست را تشریح کرده است.

توجه داشته باشید که موتورسیکلت‌هایی که اخیرا نسبت به دریافت شمارهٔ پلاک اقدام کرده‌اند، باید به دفاتر خدمات امور کارت هوشمند سوخت نزد پلیس +10 مراجعه کنند و براساس مدارک شناسایی وسیلهٔ نقلیه و پس از به‌روز رسانی اطلاعات، کارت سوخت جدید دریافت کنند.

چگونه رمز کارت هوشمند سوخت را حذف کنیم؟

اگر می‌خواهید رمز کارت‌تان را حذف کنید، باید مراحل زیر را در دستور کار قرار دهید.

ابتدا کارت را داخل کارت‌خوان جایگاه‌ سوخت قرار دهید. با دیدن پیام «رمز را وارد کنید»، رمز را وارد کنید و دکمهٔ OK را فشار دهید. پیام «عملیات تغییر رمز، رمز را وارد کنید»، به نمایش درخواهد آمد. حال دوباره رمز را وارد کنید و کلید سبز را فشار دهید. با دیدن پیام «رمز شما با موفقیت حذف گردید»، متوجه خواهید شد که رمز کارت شما حذف شده است.اگر شما 5 بار پیاپی رمز عبور کارت سوخت‌تان را اشتباه وارد کنید، کارت هوشمند شما غیرفعال می‌شود و برای رفع این مشکل، باید با مدارک هویتی مالک خودرو و همچنین سند خودرو، به شعب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در استان محل سکونت خود مراجعه کنید.

آنچه باید دربارهٔ کارت سوخت هوشمند بدانیم . خرید جایگاه سوخت

برای پیگیری وضعیت کارت هوشمند سوخت چه باید کرد؟

اگر می‌خواهید از وضعیت کارت هوشمند سوخت خود مطلع شوید، به سامانه پيگيری وضعيت کارت هوشمند سوخت خودرو مراجعه و نوع و شمارهٔ پلاک خودرو را وارد کنید. سپس روی گزینهٔ پیگیری کارت سوخت که در عکس بالا هم نشان داده شده است، کلیک کنید.

شرایط نگهداری کارت سوخت

کارت هوشمند سوخت مثل دیگر کارت‌های مغناطیسی، روش نگهداری خاص خود را دارد.

  • از قرار دادن کارت سوخت در کنار میدان مغناطیسی مثل آهنربای کیف خودداری کنید. اگر دفترچهٔ تلفن مغناطیسی دارید، آن را در کنار کارت هوشمند سوخت قرار ندهید.
  • کارت سوخت را در کنار گوشی موبایل خود نگذارید.
  • مراقب باشید که آب یا بنزین یا گازوئیل روی کارت سوخت‌تان نریزد. کارت هوشمند نیاز به شست‌وشو ندارد.
  • از خم کردن کارت سوخت خود خودداری کنید و حتی‌الامکان آن را در جیب عقب شلوار نگذارید.
  • وسایل گرمازا و تابش مستقیم خورشید در فصل تابستان تهدیدی جدی برای سلامت کارت سوخت هستند.
  • اگر بدنهٔ کارت سوخت دستکاری شود، اطلاعات الکترونیکی آن مخدوش‌ می‌شود.
  • در حفظ و نگهداری تراشهٔ هوشمند دقت کنید.
  • اگر با مشکلی روبه‌رو شدید به سایت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مراجعه کنید.

آنچه باید دربارهٔ کارت سوخت هوشمند بدانیم :

قاچاق گستردهٔ سوخت از کشور، با توجه به قیمت پایین آن در ایران که ناشی از سوبسید دولتی است، منافع گسترد‌ه‌ای را برای جیب قاچاقچیان مرزهای شرقی و غربی کشور به همراه داشت و عدالت‌ اجتماعی و اقتصادی را تحت‌العشاع قرار داد. در اطلاعیهٔ جدید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز به این موضوع اشاره شده است که الزام به‌کارگیری مجدد این کارت، برای مبارزه با قاچاق سوخت در کشور و بهینه‌سازی مصرف انرژی است. تصمیم‌گیری دربارهٔ سهمیه‌بندی سوخت در جریان مذاکرات دولت و مجلس در آذر امسال نهایی شد.

خرید جایگاه سوخت . آنچه باید دربارهٔ کارت سوخت هوشمند بدانیم

حکم خرید و فروش کارت سوخت چیست؟

باید به این نکته توجه کنید که خرید و فروش کارت سوخت، غیرقانونی است و ارتکاب به آن جرم محسوب می‌شود. برای تسهیل و تسریع دریافت کارت هوشمند سوخت، برای آن دسته از مالکان خودرو یا موتورسیکلت که کارت سوخت‌ خود را در اختیار ندارند، دسترسی به سامانهٔ ثبت مشخصات، از طریق اینترنت و گوشی موبایل فراهم شده است که درادامه به جزئیات آن می‌پردازیم. دریافت کارت هوشمند سوخت کاملا رایگان است و اگر پیامکی مبنی‌بر دریافت کارت سوخت با اخذ وجه دریافت کردید، به پلیس فتای استان محل سکونت خود اطلاع دهید.

سفارش کارت هوشمند سوخت، نیازمند ارائه مدارکی است که باید در اختیار سامانهٔ مربوطه قرار گیرد.

همچنین، استفاده از کارت سوخت دستورالعملی دارد که صاحب کارت باید از آن مطلع باشد. به‌خصوص که در زمان استفاده از کارت هوشمند سوخت در جایگاه‌ها، اخطارهایی روی نمایشگر جایگاه درج می‌شود که اشراف اطلاعاتی صاحب کارت به رفع هرچه بهتر مشکل کمک خواهد کرد.

آیا می‌توان از کارت هوشمند سوخت مفقودشده، در جایگاه‌ سوخت‌ استفاده کرد؟

اگر کارت هوشمند سوخت مفقود شود و مالک اعلام سرقت کند، از زمان ثبت درخواست مفقودی در سیستم، امکان استفاده از کارت وجود نخواهد داشت. توجه داشته باشید که اعلام مفقودی کارت هوشمند سوخت صرفا از طریق مراجعه به دفاتر خدمات کارت هوشمند امکان‌پذیر است و به ثبت سیستمی نیاز دارد. بنابراین از آنجا که سامانه‌ای برای احراز هویت مالک و صحت اطلاعاتش وجود ندارد، اعلام تلفنی مفقودی پذیرفتنی نیست.

آنچه باید دربارهٔ کارت سوخت هوشمند بدانیم . خرید جایگاه سوخت

مالک وسیلهٔ نقلیه‌ای فوت کرده است. برای دریافت کارت هوشمند سوخت این وسیله چه باید کرد؟

اگر مالک خودرویی فوت کرده باشد، ارائهٔ کارت هوشمند سوخت به بستگان درجهٔ اول متوفی، بلامانع است و به این منظور باید مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت‌ ملی ارائه شود.

برچسب ها: آنچه باید دربارهٔ کارت سوخت هوشمند بدانیم



دیدگاه
دیدگاه شما :